Els sol·licitants coincideixen en destacar que els treballs previs ja són molt beneficiosos per a la comarca.
Dilluns es va presentar al Campus Motor Anoia el Projecte d'Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) “Anoia connected car living lab”, impulsat entre d'altres pels Consell Comarcal de l'Anoia, els ajuntaments de Castellolí i Igualada, la Fundació Catalana de l’Esport del Motor (Parcmotor Castellolí), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), amb el suport del Clúster de l'Automoció de Catalunya, el Clustermoto i la Unió Empresarial de l´Anoia.
La presentació a Castellolí arriba més d'un any després que arrenqués el projecte, amb una anàlisi de l'estratègia comarcal, l'estratègia del Govern i de la UE al voltant del vehicle connectat i autònom, i es van configurar taules de treball i reunions amb empreses, centres de coneixement, persones i administracions. Gràcies al PECT, l'Anoia forma i formarà part d'una estratègia i de l'ecosistema de consolidació del vehicle connectat i autònom a Catalunya, destacant la importància de la indústria del motor al país i les seves oportunitats de negoci futures.
L'Anoia és l'espai més adient per a aquest projecte donat que disposa d’una situació geoestratègica privilegiada, a menys de 50 quilòmetres de Barcelona i del seu aeroport, una connexió viària amb l’A-2 i l’Eix Diagonal, sense obviar, alhora, que està a 60 km del Circuit de Catalunya, a 60 km de IDIADA, i a pocs quilòmetres de les dues principals companyies que fabriquen a Catalunya (SEAT i NISSAN).
També cal tenir en compte l'ecosistema territorial amb què compta, únic a Catalunya: el Campus Motor Anoia, el Parc Motor de Castellolí, l'espai industrial i de serveis per a activitats vinculades al motor a Castellolí amb els serveis a punt, i l'ecosistema universitari i innovador d’Igualada i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
A l'acte hi van ser presents els co-solicitants del PECT, el president del Consell Comarcal de l'Anoia, Xavier Boquete, l'alcalde de Castellolí i conseller del Campus Motor, Joan Serra, la tinent d'alcalde de l'Ajuntament d'Igualada, Àngels Chacón, el president de la Fundació Catalana per a l'Esport del Motor, Jordi Mas, el professor de l'Àrea de Gestió de Recursos d'Informació i Societat de la Informació de la UOC i investigador de l'IN3-UCP, Pablo Lara i col•laboradors del projecte com el product manager, Mobility and Lightweight Vehicles d'Applus IDIADA Ricardo Satué, la directora de la Societat de tècnics de l'automoció, Maite Garcia, el professor de la Universitat Politècnica de Catalunya i assessor de Cellnex, Emili Hernández, Joaquim Vidal i Alfred Poch de l'Institut Català del Sòl, el president de TIC Anoia, Jaume Catarineu i el president de la Unió Empresarial de l'Anoia Blai Paco.
El president del Consell Comarcal, Xavier Boquete, va destacar que el projecte ha servit d'excusa perquè tots els presents es trobessin i treballar per aconseguir un objectiu i definir què ha de ser la comarca de l'Anoia en un futur immediat, "utilitzant absolutament tot el que hi ha a la comarca". "No ens quedarem aquí, aquest projecte pot ser un embrió, i hem trobat una molt bona forma de treballar", va elogiar, indistintament de si s'aconsegueix o no la subvenció.
L'alcalde de Castellolí i conseller del Campus Motor, Joan Serra va presentar el PECT destacant que el de l'Anoia és un "territori idoni" i que ofereix com a oportunitats "posar en valor els recursos existents, relligar aquests recursos i generar sinergies entre ells, i fer un pas més vers la creació de la necessitat d'especialització al voltant del motor". També va voler posar l'accent en el fet que el projecte ha estat un treball en equip, "fruit del treball de tots", amb implicació pública i privada: "És una petició d'una subvenció amb finançament europeu. El treball en equip per demanar-ho, per definir una línia estratègica de què volem ser, i, el més important, com aportem recursos cadascun de nosaltres, és una cosa per agrair", va afirmar Serra. Serra també va concloure que el projecte és molt important per a l'Anoia i Castellolí "per començar a captar i a crear empreses, crear oportunitat, riquesa al territori i llocs de treball".
De la seva banda, la directora tècnica del Campus Motor, Sílvia Biosca, va desenvolupar els objectius i les operacions que caldran tirar endavant el projecte. En aquest sentit va explicar que per tal d’impulsar l’estratègia del projecte “Anoia Connected Car Living Lab”, es duran a terme 5 operacions. La primera operació vol alinear tot l’ecosistema universitari i innovador d’Igualada amb el cotxe connectat a través de cursos orientats a l’automoció en el sector TIC adreçat a estudiants universitaris; la realització de competicions internacionals; el desplegament de cèl·lules d’innovació i disseny per mitjà de la participació d’estudiants en el disseny de projectes de R+D; i avançar amb la formació en simulacions crítiques. La segona operació posaria en valor el nou sector d'activitats econòmiques de Can Parera connectant el polígon amb el campus i el circuit, per obtenir un districte industrial competitiu i especialitzat en el cotxe connectat. La tercera operació constaria de programes de preparació de l'entorn empresarial existent, un programa d’emprenedoria i innovació; la millora dels espais del Campus del Motor, i, finalment, incrementant els usos del Campus. La quarta operació estaria relacionada amb el ParcMotor com a centre de serveis, i l cinquena amb la creació de futur, a través de prospectives sobre tendències de mercat; realitzar R+D+I al voltant de les àrees de gamificació, media, seguretat TIC; aprenentatge en línia; i testeig de productes.
Els cotxes connectats possibiliten la transferència de dades via internet entre el cotxe i el seu entorn, una connexió habilitada per mitjà de mòduls de comunicació o instruments com els telèfons intel•ligents. Els vehicles connectats han de permetre unes carreteres més segures, la reducció de consums energètics i major qualitat de vida.
Actualment el 10% dels vehicles incorporen connectivitat, percentatge que arribarà al 90% aquesta dècada. La varietat dels serveis per a cotxes connectats obre la possibilitat a moltes companyies, especialment del sector TIC, de treballar en processos d'innovació.
Els “living labs” són bancs de proves reals i entorns d'experimentació on usuaris i productors poden co-crear innovacions, accions sobre el talent, per equipar el territori i el ParcMotor, accions sobre el teixit empresarial i amb un programa d’emprenedoria i innovació, i detectar com evoluciona el sector i trobar-hi oportunitats futures de negoci.
La tinent d'alcalde d'Igualada Àngels Chacón va apuntar que la capital de l'Anoia "aportarà infraestructures i coneixement" al projecte, l'investigador de la UOC Pablo Lara va avançar la importància que tindrà la digitalització del coneixement i que "el connected car és això, és el cotxe digital, dades, una nova forma d'entendre el que vindrà". Jordi Mas, president de la Fundació Catalana per a l'Esport del Motor, va reconèixer que aquest és "un molt bon projecte" i que "sense haver nascut ja ha donat els seus fruits".
Pel Product Manager, Mobility and Lightweight Vehicles d'Applus IDIADA Ricardo Satué, aviat canviarà el paradigma de la mobilitat, de "com utilitzem i comprem els vehicles", i l'"ús dels serveis de mobilitat" gràcies a incorporacions als vehicles com la "connectivitat" i l'autonomia d'aquests. I Maite Garcia, directora de la Societat de tècnics de l'automoció va constatar que des del 2015 la tendència de les novetats al sector està relacionada amb la connectivitat.
Segons Jaume Catarineu, president de TIC Anoia, "el connected car és un àmbit que abarca moltes tecnologies, és molt transversal, des de temes de conectivitat, fins a nous protocols o intel•ligència artificial", cosa que suposa una "oportunitat per a les empreses TIC de la comarca".
El president de la Unió Empresarial de l'Anoia, Blai Paco, va definir el projecte com "de comarca i de país": "Els empresaris de l'Anoia ja fa temps que tenim clar que el motor ha de ser una de les nostres especialitzacions i línies de treball de futur, un sector fonamental a l'economia del nostre país", va reblar. El paper de la UEA en el projecte, segons Paco, ha estat i serà "de connector", per "contribuir, ajudar i facilitar el diàleg entre les parts".
El projecte “Anoia connected car living lab” està emmarcat en el RIS3CAT i en el Programa operatiu Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER) de Catalunya 2014-2020, que promouen el Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i el FEDER de la Unió Europea.
La presentació també va comptar amb la presència dels campions Joan "Nani" Roma i Àlex Haro, que van deixar al ciment del Campus Motor Anoia l'empremta d'una de les rodes del cotxe amb què competiran aquest any al Dakar.
Nani Roma i Alex Haro deixen la seva petjada al Campus Motor de l'Anoia
Joan “Nani” Roma i Alex Haro, pilot i copilot del Ral•li Dakar 2016 van ser també aquest dilluns al Campus Motor de l'Anoia per deixar la seva empremta a "La petjada del motor", un espai habilitat al mateix Campus, que ret homenatge als esportistes d'elit, tant de la comarca com de fora.
El “team” van deixar marcada la rodera del seu Toyota amb el que competiran aquest Dakar 2017, sobre el ciment, a l’espai “la petjada del motor” en el que també hi figuren les roderes de Toni Bou, Jordi Viladoms i, Isidre Esteve
Roma i Haro van agrair l’homenatge del Consell Comarcal i el Parc Motor i van destacar les bones instal•lacions de les que es disposa, complementades amb el circuit. També van mostrar el seu recolzament pel projecte presentat d'especialització i competitivitat territorial “Anoia connected car living lab”.
Last modified: 5 de febrer de 2018