La mediació és un mètode de resolució de conflictes en el que un tercer neutral, el mediador, actua per facilitar la comunicació entre les parts i resoldre el conflicte.
Des d’aquest mes de novembre el servei de mediació ciutadana del Consell Comarcal de l’Anoia està obert a tots els ciutadans i ciutadanes de la comarca. Es tracta de la segona fase d’un projecte que va començar l’any passat i que s’oferia a través dels ajuntaments de la comarca i que ara es desplega per a consolidar-se. L’objectiu és donar a conèixer la mediació com a mètode de gestió de conflictes i promoure la convivència pacífica entre la ciutadania de la comarca, incidint especialment en el col·lectiu dels joves.
La mediació és un mètode de resolució de conflictes en el que un tercer neutral, el mediador, actua per facilitar la comunicació entre les parts i resoldre el conflicte. La mediació és voluntària, ningú pot ser obligat a anar a mediació en contra de la seva voluntat. El mediador és imparcial, no dona solucions ni es posa de part de cap de les parts implicades. En mediació totes les parts guanyen, les parts en conflicte són les protagonistes del procés de mediació, elles són les que proposen la solució per a la resolució del seu problema, no el mediador. Tot el que es parla durant el procés de mediació és confidencial.
El tipus de conflictes que es poden atendre al Servei de mediació són conflictes entre veïns, conflictes familiars, ús espai públic, conflictes en l’àmbit escolar, i conflictes en l’àmbit de les associacions.
Durant aquest primer any de funcionament del servei per als ajuntaments s’han atès més d’un centenar de casos. Dels casos gestionats durant aquesta primera fase, el 47% van ser conflictes familiars, és a dir, processos de separació, conflictes entre pares i fills, conflictes entre germans, persones dependents, el 40% van ser conflictes veïnals com sorolls, humitats, animals domèstics, el 8% feien referència a activitats econòmiques com despeses de la comunitat o lloguers, el 3% van ser conflictes en l’espai públic i l’1% van ser conflictes escolars tals com la relació entre alumnes o la relació de la família amb el centre.
D’altra banda, aquest any també s’ha treballat la vessant informativa i de sensibilització amb tallers de gestió pacífica de conflictes amb alumnes de diferents centres educatius de secundària de la comarca. Aquests tallers tenen l’objectiu de reflexionar amb els joves sobre les formes que tenim de resoldre els conflictes i fomentar els valors de la pau, el diàleg i la convivència. La voluntat és, en aquesta segona fase del projecte, seguir desenvolupant aquesta línia pedagògica entre el jovent.
El servei de Mediació Ciutadana del Consell Comarcal de l’Anoia depèn de l’àrea de ciutadania i convivència del Departament de Benestar Social i Atenció a la Ciutadania i forma part de la Xarxa Local de Serveis de Mediació Ciutadana de l’Àrea d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona.
Qualsevol persona que es vulgui posar en contacte amb el servei comarcal de mediació ciutadana pot adreçar-se al Consell Comarcal de l’Anoia, trucar al telèfon 93.805.15.85 o bé enviar un correu electrònic a l’adreça mediacio@anoia.cat.
Last modified: 5 de febrer de 2018