L’Auditori del Museu de la Pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia es va omplir dimarts de gom a gom en la xerrada informativa sobre les participacions preferents, el deute subordinat i altres productes financers de risc que va organitzar l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) del Consell Comarcal de l’Anoia. L’acte va anar a càrrec de Víctor García Vivancos, economista i tècnic de l’Associació d’Usuaris de Banc, Caixes i Assegurances (ADICAE), el qual va fer una àmplia explicació d’aquest tipus de productes i de la problemàtica que han generat, i va respondré també les consultes que li va fer bona part dels més de 200 assistents.
García Vivancos va recordar que actualment hi ha a Catalunya “més de 300.000 persones afectades només per les preferents, i més de 2.000.000 arreu de l’estat”. L’economista de l’ADICAE va situar l’origen de la problemàtica “en la mala praxis” que en molts casos es va produir en la comercialització d’aquests productes financers de risc. Així va denunciar “la manca d’informació” que sovint va acompanyar la comercialització “d’uns productes que requereixen importants coneixements financers”.
En aquest sentit, va explicar que el perfil més habitual d’afectats per preferents són “persones majors de 60 anys i sense cap experiència ni coneixements en aquest tipus de productes”, els quals “hi han dipositat el 80% dels seus estalvis, de manera que ara es troben que tenen tots els seus diners bloquejats”.
En la seva intervenció, el representant de l’Associació d’Usuaris, Bancs i Assegurances va parlar de les participacions preferents d’empreses i de les participacions d’entitats financeres, que va agrupar en dos grans grups. D’una banda, les entitats que estan oferint alternatives als clients per a canviar les participacions preferents per altres productes. I, d’altra banda, els bancs i caixes –bàsicament el que han estat intervinguts- que encara no han proposat cap fórmula de canvi, en espera que es concreti el rescat d’Europa. Pel que fa a les primeres, va analitzar els pros i contres de les diverses alternatives presentades per les diferents entitats.
García Vivancos també va exposar als assistents les diverses opcions de les quals disposen, ja sigui per la via administrativa, la via judicial i la via de la mediació i l’arbitratge, de les quals en va analitzar els avantatges i els inconvenients.
La sessió, que es va allargar més de dues hores, va despertar nombroses consultes per part dels assistents, que van poder exposar el seu cas particular i van rebre l’assessorament de l’expert.
La xerrada també va comptar amb la participació del Vicepresident Primer del Consell Comarcal de l’Anoia, Jordi Calpe, i el conseller de Consum, Miquel Archela. Tots dos van emmarcar la iniciativa en la voluntat del Consell Comarcal “de donar respostes a una problemàtica que malauradament afecta moltes persones”. També van recordar als assistents que l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor del Consell “està a la disposició de les persones afectades per ajudar-los a resoldre dubtes i a fer els tràmits pertinents” en les reclamacions vehiculades per la via de la mediació i l’arbitratge.
Last modified: 5 de febrer de 2018